Thursday, February 12, 2009

Kaitan Doa dan Makanan Halal

Doa adalah senjata bagi setiap muslim, walau siapapun dia. Doa dapat membuat 'yang tidak mungkin' menjadi kenyataan. Manusia yang banyak kelemahan yang ada dalam dirinya dapat menjadi lebih baik disebabkan doa yang dia panjatkan.

Maka berdoalah wahai sahabat-sahabat ku untuk kebaikan dirimu dan untuk kesejahteraan msyarakat, jangan berdoa untuk keburukan diri atau orang lain. Terdapat adab yang dibahaskan oleh para ahli tasawuf dalam berdoa, antaranya ialah dalam keadaan suci atau berwhudu', membaca selawat, menghadap kiblat, menyebut nama Allah dan lain-lain lagi.Panjatkanlah doa dalam bahasa apa yang kamu mahu, kalau boleh, lebih baik lagi dengan bahasa Arab.

Anak kecil berdoa dengan gaya dan bahasanya sendiri. Remaja pun berdoa dengan bahasa campur mereka. Orang dewasa berdoa dengan adab yang lebih sopan, satun, dan penuh rendah hati (tawadhu'). Saat kita makin bertambah tua, saat itu selayaknya kita lebih percaya atas semua doa yang dipanjatkan. Ada doa yang terus dikabulkan oleh-Nya, ada doa yang dikabulkan beberapa waktu kemudian, dan ada doa yang sampai saat ini pun belum dikabulkan di dunia tetapi akan dikabulkan di akhirat kelak. Percayalah Allah itu Maha Adil. Teruskan berdoa kerana doa itu mengukuhkan jati diri kamu semua wahai sahabat.

Tetapi ada doa yang tidak dikabulkan oleh Allah.Kenapa tidak dikabulkan?
Ada sebabnya doa kamu tidak dikaburkan. Antara sebabnya doa tidak dikabulkan adalah berkaitan makanan haram yang telah memasuki tubuh badan kita. Apabila makanan haram yang kita makan, maka pasti doa kita akan ditolak! Walaupun ada doa dikabulkan bila makan makanan haram, yakinlah wahai sahabat itu ujian Allah! Akan ada saatnya semua kejahatan yang dilakukan akan mendapat balasan yang setimpal, yaitu di hari akhirat!

Makanan yang halal yang masuk bahagian dari tubuh kita akan menjadi sumber tenaga baru yang sangat bernilai untuk kehidupan. Semua yang halal yang diberikan kepada anak-anak kita, keluarga kita, akan menjadi sumber inspirasi dan penyujuk mata hati untuk menggapai kehidupan yang lebih baik di dunia lebih-lebih lagi akhirat yang menanti. Sikap lemah lembut, penyayang kepada sesama sendiri, santun kepada semua orang, serta akrab kepada lingkungan sekitarnya adalah hasil dari makanan halal yang diberikan kepada mereka.


Antara Syarikat Orang Islam Memperjuangkan Produk Halal








Ada orang cakap susah nak cari yang halal sekarang? Kenaper susah! Sudah ramai orang islam kita membuat produk yang halal. Contohnya produk HPA telah mengeluarkan 145 produk keperluan harian ,bahkan akan bertambah lagi dan banyak lagi produk halal keluaran orang islam. Oleh itu, tetaplah berusaha mendapatkan yang halal, kemudian nafkahkan kepada jalan yang benar untuk mendapat barokah yang lebih besar lagi dari-Nya. Ketenangan hidup, keyakinan akan bimbingan ALLAH, rasa syukur yang mendalam atas semua karunia-Nya adalah cara yang sangat baik untuk hidup bahagia luar dalam. Hidup dalam kecukupan yang barokah, dicintai oleh semua makhluk, dan selalu berada di jalan-Nya adalah yang paling diidamkan oleh kita semua. Wallahualam [].

No comments: